Przede wszystkim blog firmowy zwiększa aktywność strony.

To podstawa, w której chodzi głównie o to, jak Google widzi naszą stronę. Jeśli jest martwa, zaczyna ją ignorować, jeżeli dodajemy do niej nowe treści, Google identyfikuje ją jako wartościową i nasza pozycja w wyszukiwarce się podnosi. Tutaj ważna jest systematyka. Większość firm decyduje się na publikację 1-4 wpisów na miesiąc. Często są one także polecane w wysyłanym cyklicznie newsletterze.

Każdy wpis na blogu, to możliwość użycia dodatkowych słów kluczowych. To także sprawia, że dla Google nasza strona staje się bardziej atrakcyjna i godna wyświetlenia na pierwszych stronach wyszukiwarki.

Poza silnikiem Google, naturalnie większa ilość treści na stronie zachęci naszych potencjalnych klientów czy gości do odwiedzenia najpierw bloga, w poszukiwaniu ciekawych treści, a następnie naszego sklepu, restauracji, skorzystania z naszych usług itd. Jeżeli prowadzimy bloga na wysokim poziomie, jego odbiorca postrzega nas jako specjalistów w danej dziedzinie i chętniej obdarzy nas zaufaniem. Stajemy się profesjonalnym ekspertem, a nie anonimowym sprzedawcą, który wciśnie kit.

Jeżeli z jakichś powodów nie chcemy używać słowa blog, bo wydaje nam się być może zbyt mainstreamowe albo ma ono według nas wydźwięk osobisty, możemy dział ten nazwać inaczej, np. Inspiracje, Aktualności, News, Porady, Warto wiedzieć lub Artykuły.

Treść publikacji powinna zawierać pozytywne komunikaty, być wartościowa i użyteczna.

 

Jak nie pisać bloga firmowego:

  • Nie wolno “prać brudów” – opisywać sytuacji skrajnie kontrowersyjnych, nacechowanych negatywnymi emocjami.
  • Absolutnie niedozwolona jest krytyka konkurencji. Źle widziane są rankingi porównawcze usług konkurencyjnych firm. Można przeprowadzić konstruktywną analizę produktów konkurencyjnych firm, ale bez podawania nazw marek konkurencji.
  • Nie piszemy o polityce (chyba, że prowadzimy działalność związaną wprost z tą dziedziną).
  • Nie wypowiadamy się na temat religii (jeżeli nie prowadzimy działalności religijnej).
  • Nie poruszamy tematów orientacji seksualnych (z wyjątkiem stron poświęconych seksualności).

Jak prowadzić bloga firmowego:

  • Posty powinny mieć ogólnie pozytywny wydźwięk.
  • Możemy nawiązać współpracę z innym blogiem (prywatnym), który przedstawi recenzję porównawczą produktów konkurencyjnych firm – wtedy bloger może użyć nazw marek i jeśli “nas nie zrobi w jajo”, będziemy ukazani jako ci najlepsi.
  • Odrobina “prywaty” jest dozwolona, ale z dala od banałów – w ten sposób zmniejszamy dystans z klientem i możemy zyskać jego empatię. Klient może wybrać sprzedawcę, tylko dlatego, że ma wspólne hobby.
  • Relacje z wydarzeń, targów, eventów, akcji, pokazów, wyjazdów firmowych, publicznych spotkań z partnerami. Pokazujemy, że jesteśmy aktywni, obecni, na bieżąco i w temacie.
  • Jeżeli uzyskamy zgodę na wywiad ze znaną i cenioną osobą związaną z naszą branżą, przeprowadzamy go i publikujemy! Warto się o to postarać.
  • Case study – opisujemy krok po kroku, jak nasza działalność wygląda w praktyce – to niezwykle czytelny sposób dotarcia do klienta. Dobrze jest tu zamieścić wykresy ukazujące statystyki.
  • Każdy wpis wzbogacamy o zdjęcia – muszą być dobrej jakości z uwzględnieniem podstawowej wiedzy o zasadach fotografowania. Najlepiej jest mieć swojego fotografa, ale można też polegać na własnych umiejętnościach, amatorskim sprzęcie (jeśli są wystarczające) lub posiłkować się zdjęciami ze stoków. Dwa dość obszerne photo stocki to Pixabay i Pexels.
  • Poza zdjęciami możemy nasze publikacje wzbogacić o filmy, materiały prasowe, jeżeli mówią o nas w magazynach drukowanych.
  • Warto zaangażować się w działalność charytatywną i ją opisać. Możemy zostać jednym ze sponsorów ciekawych projektów, wspierać fundacje i stowarzyszenia – wybór jest ogromny.

Ponadto warto zastanowić się nie tylko nad treścią publikacji, ale także nad ich autorem.

Autorem wpisów mogą być właściciele i pracownicy firmy. Dodatkowo można nawiązać współpracę ze specjalistą. Istotne jest, aby teksty były poprawne pod względem merytorycznym i stylistycznym. Tekst napisany przez specjalistę, który posiada i przekaże fachową wiedzę z danej dziedziny, może zostać przeredagowany przez copywritera (ze znajomością SEO), który dokona stosownej korekty przed jego publikacją. Copywriter będzie wiedział, jak uatrakcyjnić wpis od strony wizualnej (czytelności) oraz jak zoptymalizować tekst pod kątem pozycjonowania, czyli doda odpowiednie słowa kluczowe, tytuły, nagłówki, opisy, linki wewnętrzne, linki zewnętrzne, tagi, metatagi…

– Czy warto prowadzić bloga firmowego? – zapytaliśmy.
– Warto, oczywiście! Zwłaszcza, kiedy prowadzi go jakaś persona ważna w towarzystwie, to zawsze warto! – odpowiada bez wahania Olga Zwierzchowska – Hell’s Boards

Statystyki bloga, czyli: kto, po co, dlaczego, skąd?

Analiza statystyk jest bardzo pomocna. Otrzymujemy garść konkretnych informacji, które wykorzystać możemy do rozwoju firmy. Między innymi możemy dowiedzieć się, do jakich krajów dotarliśmy z naszym wpisem, na jakich urządzeniach otwierana jest nasza strona, czy ruch na naszą stronę skierowany był z mediów społecznościowych, czy z wyszukiwarek, na jakiej rozdzielczości ekranu jest wyświetlana nasza strona, na na jakim systemie operacyjnym pracują nasi odbiorcy i wiele wiele innych ciekawostek, które przy sprawnej analizie pomogą nam zoptymalizować pracę i zakres działalności firmy, dookreślić grupę docelową i wybrać najkorzystniejszą linię promocji marki.

Każdy opublikowany wpis na blogu firmowym, udostępniamy w mediach społecznościowych (Facebook, G+), robimy zajawkę na Twitterze, zdjęcia z wpisu publikujemy na Instagramie, w miarę możliwości informujemy o nowym wpisie na grupach i forach tematycznych o ile tylko pozwala na to ich regulamin. Do współpracy zapraszamy także prywatnych blogerów, którzy mogą w swoich wpisach polecić nasz materiał. Blog to potężne narzędzie marketingu, a prowadzony umiejętnie, może zadecydować o sukcesie firmy.

statystyki