Wiedza z dziedziny komunikacji niewerbalnej jest obowiązkowa w marketingu. Mowa ciała w reklamie może zadecydować o sukcesie lub porażce produktu.

 

Mowa ciała jest wykorzystywana przez każdego z nas. Niektórzy robią to bardzo świadomie. Powstały podręczniki i szkoły, które uczą jak i kiedy można wykorzystać dany gest czy postawę. W komunikacji niewerbalnej liczą się najmniejsze detale. Znajomość tej dziedziny pomoże nam osiągnąć cel lub uniknąć manipulacji!

W komunikacji niewerbalnej zwracamy uwagę na:

  • Postawa

Wyprostowana, zgarbiona, pochylona lub odchylona od rozmówcy określa nasz stosunek do niego. Zbyt pochylona, może oznaczać atak lub oskarżenie, ale zanadto odchylona będzie świadczyć o naszym uprzedzeniu do niego i braku empatii.

  • Ramiona i nogi

Skrzyżowanie nóg lub ramion w pozycji stojącej lub siedzącej, to niewerbalne wyznaczenie grubej granicy. Nie zyskamy tym przychylności ani zaufania. Tempo naszego chodzenia będzie świadczyło o naszym zdenerwowaniu, niecierpliwości  i braku pewności siebie.

  • Dłonie i palce

Nie mamy wpływu na potliwość naszych dłoni, ale możemy zapanować nad odruchami. Wszelkie kompulsywne gesty, skubanie ubrania, dotykanie blatu biurka, przebieranie palcami, wykręcanie palców, chowanie dłoni za plecami to nasze słabe punkty! Także palce stóp mogą nas zdradzić. Czujny rozmówca będzie kontrolował, czy aby nie pojawi się wzmożone napięcie.

Ważny jest też sposób podania dłoni podczas przywitania i pożegnania. To zatrważające uczucie, kiedy musimy przywitać kogoś, kto podaje nam dłoń niczym zdechłego śledzia. Jeśli jako pierwsi podajemy rękę osobie starszej, wyżej postawionej lub kobiecie (kiedy jesteśmy mężczyzną) może to zostać odebrane jako nietakt lub skrajna bezczelność zależy od wyrozumiałości drugiej strony.

  • Oddech oraz głośność i tempo mówienia

Warto wiedzieć, że zbytnia gadatliwość to oznaka braku pewności siebie i skrajnego zdenerwowania. Nasz głos powinien być donośny, ale nie agresywny. Częste odchrząkiwanie za to, może być objawem zwykłej infekcji gardła, ale zostanie odebrane jako nerwowa chrypka.

  • Usta

Zaciśnięte wargi i częste oblizywanie warg to ewidentne przejawy stresu, chociaż to drugie może też świadczyć o napięciu seksualnym, jakie wzbudza w nas rozmówca. Zaciśnięte wargi mogą być wykorzystywane podczas technik negocjacyjnych i windykacyjnych, ale raczej nie pomogą ci zyskać klienta.

  • Oczy

Przyjęło się, że patrzenie w lewo lub w prawo pomoże określić prawdomówność. Mimowolne spoglądanie w górny prawy róg, oznacza przypominanie sobie czegoś, ale kiedy spojrzymy w lewą stronę, to znak dla naszego rozmówcy, że zaczynamy wymyślać lub kłamać.

Przed ważnym spotkaniem wyśpij się, aby twoje oczy wyglądały zdrowo. Ludzie podświadomie darzą większym zaufaniem tych, których wygląd świadczy o dobrej kondycji fizycznej.

  • Twarz

Trzymanie dłoni przy twarzy oznacza brak pewności siebie lub nieszczerość. Wprawny obserwator, z ruchów mięśni twarzy wyczyta więcej niż chciałbyś mu powiedzieć.

  • Włosy

Kiedy kobieta bawi się włosami, świadczy to o jej kokieterii ale też o niedojrzałości emocjonalnej. Jeśli mężczyzna drapie się po głowie, oznacza to zakłopotanie i stres.

  • Kolorystyka

To, że jesteśmy oceniani po wyglądzie nigdy się nie zmieni. Także kolorystyka naszych ubrań i dodatków będzie działać na naszą korzyść lub niekorzyść. Ubrania dobieramy w zależności od pory dnia, okoliczności oraz panujących w danym środowisku trendów. Obserwuje się trzy różne tendencje dobierania kolorów:

  • elegancka i artystyczna czerń lub biel
  • łagodne odcienie niebieskiego i szarego
  • jaskrawe i odważne kolory (np. czerwony, żółty).

A czy jest możliwa komunikacja niewerbalna w tekstach pisanych?

Jak najbardziej! Dyscyplina zajmująca się analizą komunikacji niewerbalnej w tekstach pisanych to grafologia. Najłatwiej jest odczytać tekst pisany odręcznie. Możemy wywnioskować z charakteru pisma, czy autor tekstu jest osobą towarzyską (litery pochylone w prawo), czy ma naturę melancholika (litery pochylone w lewo).

W zależności od ilości stosowanych w piśmie tzw. pętlic (np. w literach: y, j, S, g) grafolog będzie w stanie określić, czy człowiek stawiający litery jest prostolinijny, czy jest to raczej typ “kombinatora”, na którego lepiej uważać.

Szerokość liter oraz odstępy między znakami to znak, czy mamy do czynienia z człowiekiem skąpym, czy hojnym.

Jeżeli pismo kieruje się ku górze, ewidentnie autor jest optymistą. Człowiek stawiający litery dokładnie na linii, lubi porządek i przestrzega zasad. Pismo opadające, a litery stawiane pod linią, świadczą o depresji lub rezygnacji.

To podstawowe informacje, które każdy może zapamiętać i wykorzystać w tworzeniu relacji.

Ale jak analizować tekst komputerowy???

Odkąd pismo komputerowe i druk stały się popularne, grafolodzy mają znacznie utrudnione zadanie. O ile z analizy tekstów zapisanych maszyną do pisania jeszcze można wyciągnąć pewne dodatkowe wnioski, tak w piśmie komputerowym staje się to niemal niemożliwe, a jednak nadal komunikacja niewerbalna jest tu obecna!

  • Kolorystyka

Unikajmy używania zbyt wielu kolorów. Jeśli musimy użyć więcej niż jednego, naprawdę ograniczmy się do minimum, inaczej będziemy odebrani jako ktoś niepoważny, a nawet jako osoba z zaburzeniami psychicznymi.

  • Wielkość tekstu

Pod tym względem należy analizować aktualne trendy. W tekstach wirtualnych obecnie zalecany jest nieco większy rozmiar liter. Tu również unikajmy zbytniego zróżnicowania. Ustalmy rozmiar liter w tytule, nagłówku i akapicie i trzymajmy się ich konsekwentnie.

  • Font

Font, często błędnie nazywany “czcionką”, decyduje o wyglądzie liter. Jeżeli użyjemy w jednym tekście, więcej niż dwóch rodzajów fontu, będzie to świadczyło o braku doświadczenia. Ulotka czy wizytówka, na której zobaczymy więcej niż dwa fonty, wzbudzi w odbiorcy podświadomy niepokój.

Ogromny wybór różnych rodzajów fontów, pozwoli nam w jakiś sposób określić swoją osobowość. Wybierać możemy między literami delikatnymi i eleganckimi, a potężnymi i technicznymi. Obserwujemy pewne trendy i wiemy, jakie fonty popularne są w gastronomii, a jakie w edukacji czy turystyce. Możemy wybrać bezpieczny i popularny font, ale możemy zaryzykować wybierając mniej znany font, który pozwoli nam się wyróżnić.

Przyjęty styl powinien być dopasowany do grupy docelowej, a nie tylko do osobistych upodobań twórcy tekstu.

  • Znaki przestankowe i duże litery

Krótko: niezgodne z zasadami pisowni języka polskiego i nadmierne stosowanie znaków przestankowych i dużych liter, może świadczyć o tym, że mamy skłonność do schizofrenii.

  • Kompozycja tekstu

Test powinien być czytelny. Unikajmy zbyt długich akapitów i zdań wielokrotnie złożonych. Zadbajmy o stosowną interlinię. Jeśli chcemy wyróżnić jakieś słowo lub zdanie, używajmy pogrubienia, a nie podkreślenia. Nota bene: zapis kursywą jest zarezerwowany dla wyrazów obcych. Odstępstwa od zasad redakcji tekstu, będą wzbudzały w czytelniku niechęć.

  • Przestrzeń

Ustalmy przyjazne dla czytelnika marginesy i odstępy między akapitami. Podobnie jak w tekście pisanym, zbyt małe marginesy świadczą o skąpstwie. Dajmy naszym tekstom “oddech”, a będą lepiej przyjęte przez czytelnika. Tło tekstu powinno być w miarę jednolite.

Wokół tekstu nie powinno być materiałów, które odwracają uwagę czytelnika (np. grafiki animowane), chyba, że test ma być jedynie wabikiem. W sieci jest multum serwisów zarabiających na reklamach tam tekst ma za zadanie jedynie przyciągnąć uwagę do sąsiadujących z nim reklam.

Im bardziej przyjazny jest tekst, tym większe zaufanie on zdobędzie. Dotyczy to zarówno materiałów drukowanych, jak i tekstów dostępnych online.

Tworząc materiały reklamowe i strony internetowe, angażujemy zespół osób, które ściśle współpracując ze sobą, dbają o najlepszą realizację każdego projektu. Połączenie wiedzy i doświadczenia kilku specjalistów z różnych dziedzin, umożliwia osiągnięcie najlepszych efektów.

mowa ciała w reklamie


Bibliografia:
Pease A., Body Language
Widacki J., Widła T., Konieczny J., Kryminalistyka